fortsättning då=)

Neråt gick vi, och gick, och gick... =) J hade berättat att när vi gått neråt en bit så skulle vi uppåt lite igen och sen ner. Så när vi var på väg ner pekade J rakt fram och sa "där uppför ska vi", jag trodde inte mina öron. Jag hade föreställt mig att vi skulle upp för en liten kulle men det var ju ett STORT berg!!! Inte nu kebnekaise precis men ett högt berg!! Jag började skratta som en tok och undrade hur nu J hade fått mig att tro att vi skulle upp för en liten kulle, men han hävdade bestämt att han berättat att det var ganska högt. Jag tror honom!!! Jag ville nog bara i min enfald tro att vi bara skulle upp en liten bit =)  Hahahahahaha!! Uppåt gick vi.. Och sen lyckades J än en gång säga nått i stil med att "när vi kommit upp för det här berget är det bara nerför hem", och jag då missförstår då en gång till... Tror att fjällstationen skulle ligga precis nedanför berget, "bara nerför hem"! Haha, stupid me!! Det var låååångt hem =) Men kul var det vilket fall! det regnade och stod härliga till. Och för att komma hem var vi tvugna att hoppa över en farlig fors,det var oxå lite lite läskigt men över kom vi allihopa! Väl på fjällstationen, dit vi kom rätt sent, lagade vi mat, åt och somnade som stockar!

Morgonen därpå packade vi ihop vår packning och började vandringen mot Nikkaloukta. En mycket trevlig vandring, men jag vet inte om jag kanske var ensam om att tycka det =) E hade ont i fötterna, tyckte riktigt synd om henne. J och S hade mycket packning att bära på. Jag försökte hitta på lite roligasaker att göra, men småbarnsmamma som man är var kanske inte mina ideér det mest uppskattade.. Hitta på rim och så! Fick dock till ett litet rim =) Typ så här...

Över stock och sten vi går
Med blöta kläder och smutsigt hår
E tycker livet är pest
Men H tycker livet är fest
J han är en mästerkock
Det är nästan att S får en chock
Snart till Kiruna det bär
Och våra magar vi fylla där (med pizza)
Sist till Luleå vi far
Och alla minnen har vi kvar =)

Resan hem gick bra och det var såååå underbart härligt att få duscha och krypa ner i sin egen säng, dock skulle jag inte ha haft något emot att gåett par dagar till!

Toppen nådd!!

Ja då är jag hemma från en helt underbar resa! Detta är nog bland det bästa jag gjort för livet, självständigheten och välmåendet. I torsdags åkte jag, E, J och J's kompis S till Nikkaloukta, därifrån vandrade vi till Kebnekaises fjällstation. En mycket skön vandring, det tog några timmar och det var skönt för kropp och själ, haha... kanske lite lite jobbigt för kroppen men ändå skönt. Väl framme slog vi upp tältet (eller det var kanske J som gjorde det), gick en runda på fjällstationen och sen somnade vi som stockar. Dagen därpå, onsdag, den stora dagen, vaknade vi. Åt frukost från grönpåsar, en mycket positiv upplevelse =) Var ju nästan som lördagsgodis... Vi packade väskorna och började vår vandring uppåt. Vi gick den östra leden upp. Det var en mycket vacker led vi vandrade, uppåt och uppåt och uppåt... (Fortstättning följer =) Ska ut med flickorna)

Över stock och sten, vattenpölar och annat gick vi. Tills vi nästan kom fram till dit vi skulle börja med klättringen, men innan det skulle vi ta oss upp för en ganska läskig brant med snö.. Fick lite ångest men det var bara att bita ihop och ta sig upp =) Envis!! Väl uppe hjälpte J till så att jag fick på mig selen och sen hade han en liten instruktion om hur man skulle göra! Vilken grej!!! Super häftigt! Klättringen gick jätte bra och det var riktigt roligt. =) Sen var det bara att fortsätta vandra ännu mer uppåt. V i tog en liten matpaus i en av toppstugorna och sen uppåt mot toppen...

När vi nästan var framme trodde jag nästan att jag skulle dö! Hade aldrig föreställt mig att det skulle vara såsmaltpå toppen och sååå brant på sidorna. Jag låg ner och var skiträdd =) Haha! Ålade mig fram till flaggan med lite hjälp... Men vilken grej!! Adrenalinet flödade i hela kroppen... Sen var det bara att börja ta sig neråt. (Fortsättning följer)

Ny vecka igen =)

Ja.. Då kommer det bli några dagars uppbehåll med skrivandet härpå bloggen. Brukar ju bli det ibland, men nu ska jag åka iväg till kebne och det ska bli såååå vansinnigt skoj! Är så oerhört taggad! Har precis packat min väska och det känns som att det är något som saknas, men det bör det inte vara.. Får ju se när jag kommer fram om det är något som fattas mig! Men jag ska nog klara mig, har mat, skor och lite kläder =) Sen har jag ju syrran och hennes man och vad mer kan man begära??
KRAM på er och hoppas ni får några roliga dagar!

Några latinska ordspråk...

"Ty det angår också dig när det brinner i grannens vägg."
"Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död."
"När du betraktar gåvan, betrakta också givaren."

Ny vecka!

Bytte en natt och har därför jobbat i natt! En liten konstig natt måste jag säga, har som varit småledsen hela natten. Men det är kanske något man ska vara ibland... eller iaf får vara. Om inte annat kanske jag kan uppskatta det bra jag har när jag är lite ledsen ibland. Har tittat på en hög thrillers i natt, ganska bra såna men inte inte speciellt läskiga... Eller?! Någon plingade på dörren mitt i natten och jag höll på att dö på riktigt:) Skakade i hela kroppen hur länge som helst efteråt, och det brukar jag aldrig göra. Nu ska jag kila till tvättstugan en sväng!

Vilken kalashelg!

Ja verkligen! I fredags hade vi ett litet kakparty, åt kakor tills vi höll på att spricka. På lördag var vi på ett barnkalas i kalashuset och idag, söndag på ett till barnkalas... Inse vad kakor och godis och kaffe jag fått i mig i helgen, absurda mängder må jag säga! Nu sitter jag och laddar för att gå och jobba natt.. är lite trött men det ska nog gå bra! Ska bara jobba en endaste natt och det brukar funka rätt bra :) Men ska nog slumra en halvtimme eller nått nu! So... good night!

Lördag...

Sitter här i min ensamhet och har det väldigt mysigt och bra! Har precis fått i säng underbara små barn. Har haft en extra lite sötis här för att sova och de var rätt uppspelta och hade lite svårt för att somna, men mysigt har det varit. mycket skratt och lek och andra tokigheter som små barn kan hitta på. Nu sitter jag på balkongen och njuter av den resterande kvällen. Är rätt trött och funderar skarpt på att gå och sova snart. Är så skönt att vakna närman sovit en lååång och skönt natt. Fick lite bröd bakat i dag och konsekvensen av det var en dööövarm lägenhet men oxå gått bröd till kvällsmat och frukost.
God natt nu alla!

Himla bra idag!

Två nätter och jag har sovit mycket bra! Det kan ju inte bli annat än en bra dag idag :) Tänkte ta mig en tur ut på stan en sväng och se om jag kanske kan inhandla nå byxor till kebneresan nästa vecka. Ska bli såå spännande, har aldrig varit upp på kebne så det kan ju inte bli annat än bra!!! Jag ska få låna en ryggsäck av en kompis och sen fick jag låna ett par skor! Sen blir det att handla mat... Och sen måste jag kolla med syrran vad man ska ha med sig! Ja... då bär det väl iväg till stan!

Hmmm...

Ibland när jag ligger ner, sitter upp eller möjligtvis är ute och promenerar händer det att jag på nått vis ser mig själv utifrån. Kanske inget konstigt eller nytt men nått mycket intressant. Jag är där jag är och ser det som självklart på något vis. Jag sätter ena foten framför den andra utan att tänka. Fastän jag kan tänka att jag gått igenom rätt mycket i mitt liv tar jag ändå livet och de runtomkring mig som självklart. Inte alltid och hela tiden men ofta... Inget konstigt kanske med det heller. Vad ska man annars göra? Vi lever ju och är extremt vana att leva och vid oss själva, för det mesta. Jag känner ju mig själv och vet på ett ungefär iallafall hur jag fungerar och jag har ju faktiskt levt sedan jag föddes... Det är självklart att jag lever nu, men kanske inte om en liten stund eller i morgon eller om några år.. Det kan jag aldrig veta. Men det livet jag faktiskt lever nu vill jag leva och vara glad. Och givet, livet är inte alltid glatt.. det är ju inte förrän vi kan vara glada och känna kärlek som vi också möter sorg och besvikelse. Och när sorg stormar mot en finns det kärlek som hjälper en hitta vägar för att överleva, förhoppningsvis... Jag lever och överlever och är glad och till och med rätt lycklig! :)
God natt!!

Mina två små!

Två små vackra
Två Guds skapelser
En underbar harmoni!
Två små liv
som ger den största glädje livet kan få
Ett dubbelt beroende
Tack! Tack för mina två små
Jag älskar er!!!
Mor

Kloka ord...

Ibland liksom hejdar sig tiden ett slag
och någonting alldeles oväntat sker.
Världen förändrar sig varje dag,
men ibland blir den aldrig detsamma mer.
Alf Henriksson

Sommar!

Idag har det varit en underbar dag. Jag och en kompis och alla våra barn har hängt på stranden i eftermiddag och det var jätte skönt! Nu sitter mina töser ute på balkongen och äter och jag sitter inne och skriver lite. Har precis avslutat min tredje natt och nu är jag lite långledig och det ska bli skönt! Hoppas på lagom fint väder :) Kanske ska fara på någon utflykt eller nått. Annars flyter livet just nu på i ganska stilla mak och det är rogivande. Om en liten stund ska jag och flickorna ut igen och spela lite crocket med M! Ska bli kul!!
Ha en underbar kväll kära vänner!

"Instruktioner för skalbaggar" - Margareta Ekström

För att man skall kunna flyga måste skalet klyvas
och den ömtåliga kroppen blottas.
För att man ska kunna flyga måste man gå högst upp på strået
också om det böjer sig och svindeln kommer.
För att man ska kunna flyga måste modet
vara något större än rädslan
och en gynnsam vind råda.

Måndag!

Nu så har jag kommit hem och äntligen fått träffa mina flickor. Jag och en kompis och hennes barn for ut på stranden idag på förmiddagen och det var helt underbart!! Riktigt skönt fakiskt. Denna sommar känns skönt och roliga på många sätt. Jag har hittat lite tillbaka till att läsa böcker och det är så underbart! Har bland annat läst Brunstkalender (mkt rolig), Tidsresenärens hustru (riktigt bra!), Om det så skulle kosta mig livet (tung men bra), Bedragaren (rolig), Tusen strålande solar (rekommenderar varmt!), Flyga drake (oxå bra) och nu håller jag på att läsa När livet stannar, tragisk men bra bok! Rekommenderar alla böckerna! =)
Det är en så otroligt skön dag idag!

Pajala!!

Då har jag varit en helg i Pajala och på Pajala marknad. Mycket trevligt må jag säga! Det är roligt att träffa massa gamla klasskompisar och bara ha det trevligt. Strosa runt på byn och ha det lite nice. Om en liten stund ska vi äta mat och sedan börja rulla mot Luleå igen. Hem till mina älskade små töser som jag inte träffat på hur länge som helst känns det som! Ska bli så galet mysigt att få ha dom hemma!!! Har saknat tjejerna jätte mycket, men det känns extra nu när jag ska få träffa dom :)

Ha en bra dag!!

Onsdag!

Idag har varit en trevlig dag, har jobbat på dagen och sedan ätit middag med lite vänner och hälsat på lite andra vänner! Roligt att vandra runt lite och träffa alla trevliga människor som finns runt en :) Har känt mig! rätt glad idag och rätt så pigg fastän det inte blev så många timmars sömn i natt. Hade såååå galet svårt för att somna av någon anledning. Bara vred och vände.. Detta piggdamm som gärna yr upp så fort man lägger sig för att sova, tror min säng har extremt mycket fastän sängkläderna är nytvättade. Fast det är ju allmänt känt att piggdamm INTE går att tvätta bort. Måste hitta ett motverkande medel... Skulle ibland hellre vilja ha John Blund plats! Nu är klockan inte så mycket och jag är hemma och ska ha en riktigt nedvarvande kväll. Kanske ta ett bad eller nått.. en kopp te kanske!
Men nu alla kära!
God natt och en stor KRAM!!

Natt 5

Det blev en femte natt att jobba och nu känner jag mig rätt sliten på riktigt! Har inte blivit alltför många timmars sömn på många dygn nu, så det gäller att ta igen lite grann! Nu ska jag käka lite frukost och sen kasta mig i säng och sova några timmar! För att sedan dra mig ut på stranden en stund och sist men inte minst ta en promenad med en vän! Dagen räddad verkar det som! Är så galet tråkigt att inte ha något att göra, håller mig aktiv som bara den, speciellt nu som flickorna är iväg på semester dessutom!
God natt och god morgon!

jaaaa...

Då ligger jag här, känner mig helt oförmögen att ta itu med något. Det är en sån dag tror jag. Borde diska, borde städa, borde göra massor men energin vill som inte riktigt infinna sig! Kanske ska ta igen mig lite, kanske en liten idé möjligtvis. Tänka, tänka, tänka... huvudet går på högvarv och inte kommer man ju någonstans i sina tankar då.. Inte undra på att man vissa dagar känner sig lite knäpp i skallen.
Fick en glad liten överraskning igår iaf, vilket var mycket trevligt :)
Nu sitter grannen och spelar gitarr, tror han har semester eller nått för han brukar inte spela på dagarna bara sent på natten...
Läste förövrigt en jobbig bok i natt. Kanske därför man känner sig en aning seg idag. Böcker kan beröra en så mycket, lite jobbigt mycket ibland. Och igår natt läste jag oxå en halvt jobbig  bok så nu får det blir något mer lättsmält, inget tragiskt.. Lite paus från det tror jag är på sin plats :)

Natt 4

Då har jag precis gått av sista natten av fyra. Känns skönt att vara ledig ett par dagar, det är inte annat än att man blir lite lite sliten av att jobba fyra nätter i sträck. Det går.. Och jag gillar ju att jobba natt, men vissa nätter blir så oändligt tankfulla och då kan det vara lite småjobbigt :) Man börjar tänka på alla livsgrejer som drabbar en som inte går att göra nått åt själv, utan bara på nått vis flyta med, acceptera, respektera och gå vidare. Det är konstigt hur mycket man ändå klarar av på rätt kort tid utan att gå i miljoner bitar. Att det ändå finns en drivkraft i en som driver en framåt att ta itu med livet och göra det drägligt ändå. En vilja att göra något av livet.. att inte stanna upp och bli bitter på allt som händer. Utan bara stanna upp för mindre eftertänksamheter för att sedan tänka nu och framåt och inte gå sönder för det förflutna som ändå inte går att påverka längre. Dra nytta och se det som hänt och se det som erfarenheter...
Önskar er en bra dag!

4/7

En längtans bön
efter det som försvunnit
En lättad suck
till det som försvann
Glädje och sorg på samma gång
Mitt hjärta är fyllt

Nytt inlägg då!

Känner som att det är dags för ett nytt inlägg.. Ibland går det bra trögt att skriva några. Han haft fullt upp med att fundera över saker och ting. :) Men har förövrigt haft en bra vecka då jag mått väldigt bra och det är skönt som bara den! Haft mycket roligt med vänner. Jobbat har jag oxå. Tredje natten av fyra har jag precis gått av och det är dags att sova! man blir alltid så tankfull på natten och hinner tänka både goda och mindre goda tankar, tror det kan vara bra ibland. Finns ju saker man ibland är besviken på och då är det svårt att vara glad och tålmodig och se bortom de besvikna. På nått sätt vill man som nästan stanna kvar där och inte vara så himla glad och positiv till allt och bara acceptera allt rakt av. Det är väl lättare när det handlar om mer värdsliga ting, att se bortom det tråkiga, men det är svårare när man känner sig lite sviken av en vän. Och samtidigt är det ju sällan man kan göra något åt det ändå. Människor handlar och vi handlar inte alltid riktigt utifrån vad som kanske vore det mest optimala.. (Nu är detta bara massa tankar jag har, kan vara helt ute och cykla) Handlingarna som görs är ju ofta utifrån hur man själv kommer må bäst på nått vis.. Känns det som iaf.. Att det ofta blir så att medmänniskans bästa hamnar i andra hand eftersom man själv vill må bra. Och då händer det ju att man, ja, sviker en annan. Men hur ska man göra? Det är ett sådant dilemma.. Jag går bara till mig själv... Jag vill må bra, andra mår sämre av det. På nått annat ställe vill någon må bra och då mår kanske jag sämre av det. Men samtidigt har vi alla ett ansvar att ta sig därifrån, från det dåliga måendet. Det är ju ingen som kan göra åt en. Vi kan hjälpa och stötta och finnas till men själva förändringen måste ligga hos en själv! Kanske ett litet snurrigt inlägg av en snurrig jag :) Nu god morgon alla! God natt till mig och alla andra som jobbat natt!