Dag 105
Jag kom att tänka på en lärarkollega jag hade i Skåne som snvände bilden av ett pussel för att beskriva vilket arbete det är för barn att ta till sig ny kunskap. Hon menade att om man får en ny pusselbit till sitt kunskapspussel så handlar det inte bara om att lägga den på rätt plats, för så länge den biten inte fanns hade barnet sett till att få resten av bitarna att passa eftersom ingen vill ha hål i sitt pussel. En ny bit innebär alltså en ganska mödosam process att riva isär en del av pusslet som redan ligger och, mer eller mindre mödosamt, få den nya biten att passa ihop med de andra. Det kan handla om att pussla om en liten bit eller det mesta av sitt pussel, beroende på den nya bitens särart. Har ofta tänkt att hennes bild stämmer lika bra på livspusslet. Det är med stor möda man får pussla om för att nya bitar ska passa in ibland. Kanske man rent av måste kassera en gammal bit, som var felaktig eller bara inte ryms ihop med den nya. Men det kan framträda en bild som man gillar bättre, som stämmer bättre, när man väl gjort jobbet.
Jaha, det var min association(felstavat?) kring pussel och Livet. Kram